Tárgyat látni az élőben annyi, mint eleve
tárggyá tenni, tárggyá tenni pedig annyi, mint megölni – ím, szorongásom már
nem tárgytalan. Aki élőlényben tárgyat lát, az nem rémeket lát, hanem rémmé
leszen, s nem lát a saját szemétől – kibökve van. Innét eredendő hát a bűn.
(Sebeők
János 1988)
Néhány feljegyzés segítségével bemutatom a
Józan Babák Klub nevű addiktológiai profilú szociális szolgáltatást, majd annak
playback-színházi vállalkozásait, így addiktológiai ellátásban,
gyermekvédelemben élő serdülőkkel végzett munkáit, hajléktalan emberekhez,
kisiskolásokhoz és értelmileg akadályozott fiatalokhoz fűződő kapcsolatait.
Józan
Babák Klub
Első
feljegyzés: alacsonyküszöbű szolgáltatások – Az Országgyűlés 2005 decemberében
módosította a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvényt, amikor – 2007. január 1-jei hatállyal – az alapellátások közé
emelte az úgynevezett alacsonyküszöbű szolgáltatásokat. A megnevezés arra utal,
hogy az ilyen szolgáltatásba való bekerülésnek szinte nincs semmilyen
(küszöb)feltétele, nem szükséges nevet, lakcímet, TAJ-számot vagy más személyazonosítót
megadni, kizáró ok legfeljebb az ön- és a közveszélyes magatartás lehet.
Az alacsonyküszöbű ellátási formát
elsősorban az indokolja, hogy az úgynevezett problémás kábítószer-használó
emberek (az európai standard meghatározás szerint ide tartoznak az intravénás
szerhasználók, továbbá akik rendszeresen fogyasztanak kokaint, opiát-, MDMA-
vagy amfetaminszármazékokat) szinte egyáltalán nem jelennek meg a segítő
szolgáltatásokban, holott az ő droghasználatuk szükségessé tenné támogatásukat.
Egy 2005. évre vonatkozó becslés szerint Magyarországon mintegy 24 ezer
problémás kábítószer-használó ember élt (Elekes-Paksi 2007), azonban csak 6
százalékuk jelent meg az egészségügyi ellátásokban, a többiek rejtőzködtek.
A távolmaradás egyik fő oka az illegális
szerhasználat büntetőjogi fenyegetettsége, vagyis a potenciálisan segítséget
kérő ember attól tart, hogy „feladja” magát, ha személyazonosságát igazolva
közli kábítószer-érintettségét. Az alacsonyküszöbű ellátásban ugyanakkor az
anonimitás miatt nem jelenhet meg ez a veszély, így a szerhasználó emberek is
sokkal hamarabb kérnek segítséget.
Emellett az ellátásba jelentkezni
lehet ennél csekélyebb kábítószer-használat, alkohol-, gyógyszer-,
szerencsejáték-probléma miatt, vagy a használók hozzátartozójaként is.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatások igen
sokfélék. Van olyan, amelyik telefonos segélyszolgálatot tart fenn, más
tűcsere-programot szervezett, megint más gyermekvédelemből kikerülő
drogproblémás fiatalokkal foglalkozik – és ebben a sorban említhető a Józan
Babák Klub is, amely elsődlegesen droghasználó várandós nők, szülők és
gyermekeik ellátására szakosodott.
Az alacsonyküszöbű szolgáltatásokban
találkozhatunk pszichológiai, orvosi, jogi konzultációval, tanácsadással,
esetmenedzseléssel, sorstárs-segítő, közösségi szabadidős, szocioterápiás,
művészeti programokkal, szórakozóhelyekre kitelepült tanácsadó pontokkal és így
tovább. A legtöbb szervezet többféle eszközzel él, igyekezve minél komplexebb
ellátást nyújtani.
Második
feljegyzés: Józan Babák – A Józan Babák droghasználó szülők önsegítő
csoportja 2006 őszén alakult anonim, informális közösség. Elnevezésénél fontos
szempont volt, hogy a név rövid és könnyen érthető legyen, amely elérheti a –
nemritkán funkcionális analfabéta – potenciális érdeklődőket, elsősorban a
droghasználó várandós nőket és problémás szerhasználó szülőket. Ezen túl
azonban néhány megfigyelt jelenségre is utal.
A baba szó a magyar nyelvben (is)
legalább kétértelmű, hiszen jelölhet egy újszülöttet vagy kisdedet, de jelölhet
felnőtt nőt is, ahogy például a népdalok kedvelt fordulataként találkozhatunk
vele. A gyermekvállalás és a droghasználat összefüggésében ez a kettősség
egymásra ható erőként van jelen. Egyrészt tapasztalható, hogy a droghasználó
nők döntő többsége, ha várandós lesz, komoly erőfeszítést tesz a józanság
elérésére, vagy ha az nem is sikerül, jelentősen mérsékli szerhasználatát.
Beszámolóikban e törekvés okát rendre abban látják, hogy vigyázni szeretnének
születendő gyermekük egészségére. Vagyis ők igyekeznek minél kedvezőbben hatni
a magzatra, aki így akaratlanul is kedvező hatást gyakorol az anya
magatartására.
A Józan Babák csoport alakulását
részben az indokolta, hogy alapítói – önmaguk és mások – példájából hiába
voltak tisztában azzal, hogy számos droghasználó nő, amikor gyermeket vár,
szokatlanul motivált szerhasználatát elhagyni, életmódot váltani, a „külvilág”
mintha erről nem venne tudomást.
Magyar Narancs, 2006. november 2.: Októberben
tartotta első találkozóját néhány fiatal anyuka, akik egy önsegítő közösség
tervét dédelgetik. Az egybegyűltek teherbe esésük idején vagy várandósként
mindannyian fogyasztottak több-kevesebb drogot, nőgyógyászok sora javasolta
számukra az abortuszt, ők mégis szültek. (…)
A
gyermekvédelem az újszülöttgyilkosság mellett a „rossz bánásmód különleges
eseteként” tartja számon, ha a kismama terhessége alatt illegális drogot vagy
alkoholt fogyaszt, mértéktelenül dohányzik vagy prostituáltként dolgozik.
A Józan
Babák nevű csoport találkozóján részt vevő nők az eseményt követő beszélgetésen
megütközve fogadták, hogy közük volna egy gyermek életének kioltásához, akár
egy módszertani osztályozásban is. Ahogy a teherbe esésekor még ecstasyt
használó Gabi fogalmazott, három éve, terhesgondozása alatt éppen azért váltott
háromszor nőgyógyászt, mert drogozásáról hallva orvosai igyekeztek rábeszélni
az abortuszra, holott erről hallani sem akart. A néhány hétvégén használt
szerek magzatra gyakorolt hatásáról nem kapott tájékoztatást, a nőgyógyászok
azzal szerelték le, hogy ők nem drogokkal foglalkoznak. Gabi, amint kiderült,
hogy terhes, nem vett be több tiltott szert, erős dohányzását napi néhány szál
cigaretta elszívására csökkentette, végül egészséges lányt szült. Utolsó orvosa
előtt, akinél a szülése zajlott, már eltitkolta droghasználatát, mert elege
lett az egészségügyi személyzet megvető viselkedéséből.
A
droghasználó szülők és a terhesgondozásban közreműködők (szülész-nőgyógyász,
háziorvos, védőnő) gyakran kölcsönösen idegenkednek egymástól. Sok helyütt az
orvos és a védőnő tudása hiányos a tiltott drogok magzatkárosító hatásáról.
Ahogy egy névtelenséget kérő szülész-nőgyógyász panaszolta: „Egy amúgy is
túlterhelt járóbeteg-rendelőben képtelenség a napi munka mellett a változó
összetételű, gyakran egymással is kombinált szerek lehetséges hatásairól
részletgazdagon tájékoztatni, főleg ha a beteg is bizonytalan, mennyit mondjon
el szenvedélyeiről, szokásairól.” Így, bár a magzati élet védelméről szóló
törvény előírja, hogy a várandós nőt tájékoztatni kell az egészséges
életmódról, a helyes táplálkozásról és „a magzatot károsító hatások (különösen
a dohányzás és alkoholfogyasztás) elkerülésének fontosságáról”, a közlés
általában sztereotip tőmondatokban merül ki.
(Oberth
József 2006)
A Józan Babák csoport alakulásától kezdve
elérhető volt a Magyar Emberi Jogvédő Központ (MEJOK) józsefvárosi (Budapest
VIII. kerületi) alacsonyküszöbű addiktológiai ügyfélszolgálatán, ügyeletese
előbb hetente egy, majd három napon várta a jelentkezőket. Mivel az érdeklődés
fokozatosan nőtt, az ügyelet létszámát növelni kellett, s 2008-ban már
két-három fiatal édesanya fogadta a tanácsért fordulókat, végül tevékenységüket
professzionális segítők, nőgyógyász, védőnő, pszichológus, jogász ügyeletesek
részvételével kellett kiegészíteni.
2008 őszére egy háromlépcsős ellátási
modell alakult ki, melynek első lépcsőjeként a jelentkező sorstárs-segítő
nőkkel vehetett fel és tarthatott kapcsolatot, második lépcsőjeként – szintén
névtelenül – helyben ügyelő professzionális segítőkkel, harmadik lépcsőjeként
pedig – az ügyfél egyetértésével, a sorstárs- és hivatásos segítők
menedzselésével – beléphetett a nem anonim ellátórendszerbe (terhesgondozás,
addiktológia stb.).
A gyakorlati tapasztalatok azt
mutatták meg, hogy ha egy várandós nőt vagy gyermeket nevelő szülőt egy számára
megbízható segítő végigkíséri ezeken a lépcsőkön, akkor többnyire nem marad
távol az egészségügyi vagy más ellátásoktól. Például a várandósként jelentkező
nők 95-98 százaléka – 2008 óta minden évben – bekerül a terhesgondozási
rendszerbe, holott előtte többségük (évente 65-85 százalékuk) gondozatlan
terhes volt. Ezt a változást főleg azzal magyarázzák, hogy egyedül félnek a
„hivatalos” ellátásokkal kapcsolatba kerülni, mert – elsődleges okként – attól
tartanak, droghasználatuk miatt majd „elveszik” tőlük születendő gyermeküket.
Ha azonban úgy érzik, ez a veszély csökken, mert egy segítő szolgáltatás
változatos
eszközökkel támogatja (sorstársi konzultáció,
egészségügyi, lelki, jogi tanácsadás, bírósági képviselet, lakhatás,
lakóintézményi elhelyezés keresése stb.), sőt – igény szerint – egy-egy segítő
akár személyesen elkíséri az ellátóhelyekre, akkor félelmük csökken, és már
névvel is „mernek” segítséget kérni.
Szocioterápia
Harmadik feljegyzés: klubterápia – 2008-ban az
említett józsefvárosi alacsonyküszöbű szolgáltatás hivatalosan is felvette a
Józan Babák Klub nevet. A klub szó nem csupán hétköznapi, hanem közösségi
terápiás értelemben jelent meg.
A szocioterápia szakmai irányelvei:
Klubterápiák. Definíció: öntevékenyen működő csoportok, amelyek a szabadidő
hasznos eltöltésére szerveződnek, ahol az alapvető cél a kötetlen, kellemes,
felüdítő társas együttlét biztosítása, emellett különböző programok
szervezésével, kreatív tevékenységek gyakorlásával tartósíthatók a pezsgő,
változatos együttlétek.
Gyakoriság
és időtartam: hetente 1-2 alkalommal, a délutáni, kora esti időszakban, 2-4
órában.
Szakember:
a személyzet bármelyik tagja – háttérben maradva – tanácsadó szerepet tölthet
be, de – az öntevékenység biztosítása céljából – vezető szerepet nem vállalhat.
(Horváth Szabolcs 2003)
A klubterápiára tett utalás azt a szándékot
tükrözte, hogy az alacsonyküszöbű szolgáltatás részeként – a már említett
ellátások mellett – olyan programok is megjelenjenek, amelyekben bárki új
közösségi kapcsolatokat építhet. A Józan Babák Klub eleve azon az elven
szerveződött, hogy sorstárs- és hivatásos segítő munkatársai, ügyfelei, azok
hozzátartozói, önkéntesei és bármely érdeklődő között nem tesz különbséget, s
nem csupán „politikailag korrekt” dekrétumokban, hanem a mindennapok
gyakorlatában sem. Ezzel összhangban, egy klubterápiás foglalkozásnak,
csoportnak nincs vezetője, a résztvevők egyenrangú felek. Lehetséges
természetesen egyes feladatokat személyekhez rendelni – így van, aki
szervezőmunkát végez, más az elméleti tudását, művészi tehetségét adja és így
tovább –, de végső soron egyikük sem tekinthető a másiknál „fontosabb”
embernek.
Ez a felfogás részben azon alapszik,
hogy mindenkit teljes értékű, kompetens, autonóm személynek tekintünk, s ennek
viszonylatában másodlagos, hogy egyébként a társadalom megbecsült tagja, vagy
deviánsnak nevezett életvitelt folytat, professzionális segítő, a szabadidejét
tölti egy klubban, vagy ott kifejezetten önismereti, terápiás munkára tart
igényt önmaga számára.
A résztvevők közötti viszonyt,
szerencsés esetben, elfogadás és megértés jellemezheti, mégpedig kölcsönösen,
tehát nem egy hivatásos segítő vagy más, erre jelölt ember segít a csoport
tagjainak, ami egyirányú, vezető-vezetett jellegű kapcsolat lenne, hanem abból
indulunk ki, hogy minden jelenlévő képes kétirányúan, támogató módon
kapcsolatot teremteni és fenntartani másokkal.
A klubterápia külön is segíti azok
ellátását, akik a már említett problémás szerhasználók közül érkeznek. Az ő
esetükben gyakori megfigyelés, hogy – aktuálisan – nehezen vagy sehogy nem
képesek olyan hierarchikus viszonyokhoz illeszkedni, ahol „főnök”, „terapeuta”,
„vezető” vagy más, irányító funkcióval rendelkező személyt kell elfogadni,
netán követni. Az ilyennel szemben nagyfokú bizalmatlanságot tanúsíthatnak,
saját állapotukat illetően nem ismerik el kompetensnek („Mit tudsz Te arról,
min megyek én keresztül?”), így egy vezetővel működő csoportnak eleve nem
válnak tagjává, vagy onnan könnyen elmaradnak. Ezzel szemben egy olyan
közösségben, ahol extrémnek tekintett tapasztalatokat, élményeket,
szenvedéseket, örömöket a normálisnak mondottakkal egyenrangúnak, ugyanolyan
érvényesnek veszünk, az elbeszélőjét pedig egyenrangú személynek, ez a probléma
értelmét veszítheti.
Negyedik
feljegyzés: Álomszínház – Jelen fejezet szerzője, alakulásától kezdve
kísérem a Józan Babák csoport tevékenységét, valamint segítőként részt veszek a
Józan Babák Klub alacsonyküszöbű szolgáltatásaiban. A közösségi programok
kialakításában korábbi tapasztalatom nyomán merült fel a playback-színház
alkalmazásának lehetősége.
A playback-színház nyitott, terápiás
célú működésével először akkor találkoztam, amikor 2003-ban megnéztem az akkor
alakult Álomszínház egyik első előadását. A Városligetben a kábítószer-ellenes
világnap alkalmából különféle prevenciós, sport- és művészeti programok között
leltem rá. Egy tóparton álló sátorban került sor az előadásra, ahol Parádi
József játékmesterrel lépett fel a színészből, reumatológusból, pszichológusból
és másokból álló társulat. Parádi pszichoterapeutaként magánpraxisában főleg
szorongásos panaszokkal érkező pácienseket kezelt, valamint régóta érdeklődött
az álmok iránt, így most színházi közönségét arra buzdította, hogy ha
félelmetes, szorongásos álmokra emlékeznek, azokat bátran meséljék el az
előadás keretei között, és színházával rögtönözve megmutatja, láthatóvá teszi
azokat, rálátást nyújtva a mesélőnek.
A playback-színházban – körülbelül az
előadás harmadánál – a közönséget szóval tartó játékmester arra hívja fel a
nézőket, forduljanak egymás felé, lehetőleg mindenki olyanhoz, akit korábban
nem ismert, és az így kialakuló párokban osszanak meg egymással egy-egy
személyes élményt. Én az Álomszínház előadásán egy húsz év körüli lány mellett
ültem, akinek, ha már szorongásos álmokról volt szó, elmeséltem egy visszatérő,
sajnálatosan realisztikus és igen nyomasztó tapasztalásomat. Amióta egyik
nagymamám néhány évvel korábban meghalt – kezdtem mesélni –, álmomban, de néha
elalvás előtt, ébren is a negyedik emeleti lakása előtti körfolyosóra gondolok,
ahogy azon megyek bejárati ajtaja felé, amikor az ajtó előtt nem sokkal
kényszert érzek átmászni a korláton, a mozgásom kontrollálhatatlanná válik,
öngyilkos veszélybe sodrom magam, és lezuhanok a magasból a ház udvarára. Mivel
ez esztendők óta ismétlődik, a kényszeres mozgássorhoz kapcsolódó halálfélelem
és kontrollvesztés érzése könnyen felidézhetővé vált számomra – lám, most is. A
szomszéd lány szeme felcsillant. Ő röviden azt a történetét osztotta meg velem,
hogy pár éve lakótelepi otthona nyolcadik emeleti ablakába állt ki, amikor
kamaszkori szerelmi csalódásában „maga alatt volt”, és onnan kiugrani készült.
Állapotát megsemmisültnek írta le, nyugodt hangon, nyoma sem volt teátrális
túlzásnak. A lány felidézte, ahogy az ablakkereten állva odalent minden olyan
aprónak és távolinak tűnt, s ő cseppet sem izgult, helyes megoldásnak érezte
kivetni magát, amikor háta mögül nagymamája meleg, hívó hangját hallotta,
„Gyere be, kislányom!”, mire ő így is tett, hallgatott rá, bár nagymamája ekkor
már évek óta halott volt. Szomszédommal később egymás után kimentünk a közönség
elé, és már a jelen lévő százfős publikum előtt újra elmeséltük élményeinket, a
színészek pedig eljátszották azokat.
Az előadásról több benyomást is
megőriztem. Látható volt, hogy ez a színházi közeg alkalmas befogadni kritikus
mondandókat, ahogy más nézők felszabadult, vidám történeteit is – sőt, a
társulat számára nem okozott gondot hirtelen váltásokkal egymástól jelentős
távolságra lévő élményeket meghallgatni és megjeleníteni. A nézők viselkedése
olyasmit sugallt, hogy örülnek, mert végre valahol érdeklődő emberek számára
kibeszélhetnek egyébként ritkán szóba hozott élményeket. Feltűnt, hogy a
közönség és a társulat könnyen dekódolják egymás közléseit, a színház egész
közege összhangban működik. Az még nem lett volna meglepő, ha ez az összhang a
nézői élmények körében csak olyan általánosságokra terjed ki, mint hogy
mindenki tudja, mit jelent álmodni vagy mi az a szorongás, de – az említett
történetpárban – még az alighanem halállal végződő, külső behatás nélküli
lezuhanások és elhunyt nagymamák kapcsolata sem bizonyult egyedülállónak,
vagyis az előadás képes volt egy statisztikailag igencsak valószínűtlenül
létrejövő élményközösséget is megteremteni.
Az elraktározott emlék legközelebb
akkor került elő, amikor a Józan Babák Klub szociális szolgáltatásának
előkészítése zajlott. 2007-2008 táján Parádi József és az Álomszínház az RS9
Stúdiószínházban rendszeresen tartott playback-színházi tréningeket, amelyekre
a Józan Babák önsegítő csoport néhány tagjával több alkalommal ellátogattunk,
illetve – pályázati források felhasználásával – mintegy huszonöt embert,
személyes ismerősöket, hivatásos segítőket vittünk magunkkal. 2008-ban még egy
ötnapos színháztábort is megszerveztünk húsz vendéggel. A résztvevők azonban,
akiket minden kimondott cél vagy kötelezettség nélkül vittünk a képzésekbe,
önmaguktól is azt az igényt fogalmazták meg, hogy – ha van rá lehetőség –
szeretnének színpadra lépni. Ebből az időszakból származik egy nyilatkozat a későbbi
Józan Babák Klub Playback-színháza egyik alapítójától, aki épp szűkebb
társaságban szervezett próbát:
Magyar Narancs, 2007. május 24.: – Még télen
jártam egy hétvégi playback-színházi tréningen. Azt tapasztaltam, hogy a
húszfős alkalmi közösségben, melynek tagjai jobbára életükben először látták
egymást, szokatlanul nyíltan beszéltek szorongásaikról, magánéleti
konfliktusaikról, intim szokásaikról. Talán azért, mert a tréning során a
jelenlévők egymás történeteit játszották újra rövid jelenetekben, különböző
gesztusok segítségével, és az újrajátszás csak akkor sikerülhetett, ha
valamennyire beleéltük magunkat a másik helyzetébe. Vagyis a szerepfelvételi
feladat kapcsán eleve nem alakult ki kritikus, ítélkezésre hajlamos
távolságtartás – minden hallgató az átélésre és befogadásra törekedett. Azt
hiszem, ez az alapállás nagyban segítette, hogy aki mesélni kezdett önmagáról,
a féltett titkait, kritikus gondolatait, fantáziáit is ki merte adni, hiszen a
hallgatósága kész volt befogadni ezeket. Ezt az együttműködést szerettem volna
újra kipróbálni, amiért meghívtam játszani néhány barátomat.
(Oberth
József 2007b)
Női
történetek a színházban
Ötödik
feljegyzés: gyermekekről – 2008. május 23-án tartotta első nyilvános
előadását a Józan Babák Klub Playback-színháza. Az alkalomra egy
Születéstörténetek című estet szerveztünk, amelyen fellépett a házigazda
Megálló Csoport Alapítvány addiktológiai terápiás színházi csoportja, magam
droghasználó nők gyermekvállalásáról beszéltem egy ismeretterjesztő előadásban,
Parádi József pszichoterapeuta Stanislav Grof munkásságát elevenítette fel,
majd ugyanő játékmesterként vitte playback-színházunk premierjét. A hűség
kedvéért: ezen a napon Dolgos Dolli, Kunos Vera, Mándi Bettina, Sebestény Tibor
és Török Zsuzsa voltak a színészek, Tas Gergő zenélt.
A két fogantatással, szüléssel,
születéssel kapcsolatos beszéd előhívta a nézők saját vonatkozó emlékeit,
közülük legtöbben már józanul élő opiátfüggő emberek voltak. Itt két történetet
idézek, amiket rögtönözve színre vitt társulatunk, de önmagukban is jól
érzékeltetik, milyen élmények meghallgatására, megosztására szerveztük
előadásunkat.
1. néző: – Amikor mákteáztam, illetve
intravénásan használtam házi készítésű heroint, hét évig, akkor nekem volt két
abortuszom. Egészségügy, tanácsot kértem, azonnal vetesd el! A második abortusz
az egy huszonegyedik héten felismert terhesség volt, mindenféle konzílium
előzte meg a döntést, ami végül megszületett, hogy ez a gyermek élve ne
szülessen meg. A huszonnegyedik héten megindítottak egy olyan szülést, amellyel
végül ’halálra’ hoztam ezt a gyereket. Éjszaka elintéztem, hogy megnézhessem
azt a kis magzatot… nem is olyan kicsit. Tudom, hogy egy kislány volt, szőke
volt a haja.
2. néző: – Nagyon sok érzés kavarog bennem… Öt
évet heroinoztam, és nem használom most már öt éve. Komlón voltam terápián. Két
dolog is eszembe jutott, az egyik: bennem mindig volt egy olyan érzés, mindig
el akartam mondani az anyámnak, amikor nagyon pici voltam, hogy én nem az ő
gyereke vagyok. Volt bennem egy ilyen érzés, háromévesen. De olyan gondolataim
is voltak, hogy én földönkívüli vagyok. Az volt az érzésem, hogy nem ide való
vagyok. Egyszer a testvérem a fejemhez vágta, hogy engem az anyám nem is akart.
A dél-amerikai országban, ahol akkor élt a családom, tilos az abortusz.
Megtudtam, hogy az édesanyám el akart vetetni, de nem úgy, hogy orvoshoz megy,
hanem beadott magának egy injekciót, amivel megindítják a szüléseket. Ezt be
tudta szerezni, de nem sikerült. Mindig volt bennem egy ilyen vívódás, hogy meg
is értettem: anyám egy idegen országban két gyerekkel, apám éppen börtönbe
készült, voltak mindenféle zűrös ügyek, ő szintén kábítószer-függő volt. Van
bennem egy ilyen, hogy megértem. Amikor ezt a fejemhez vágták, azt éreztem,
hogy én ezt tudtam, természetes volt. Nagyon fájt, de benne volt az is, mintha
tudtam volna. Ez az egyik, ami most nagyon feljött bennem. … Mindig van egy
olyan érzésem, hogy nem tudok elég közel kerülni emberekhez. Ez lehet akár egy
baráti kapcsolat, vagy párkapcsolat, akár a családommal a kapcsolatom. Egész
életemben mindig kívülről néztem a dolgokat.
Hatodik
feljegyzés: nappali emberek – A playback-színház előadásai lehetőséget
teremtenek, hogy hosszabb távon egyfajta naplószerű kapcsolatot tartsunk a
Józan Babák Klubhoz forduló emberekkel: kivel mi történik, akár éveken át. Az
ilyenfajta találkozások segítenek kialakítani, fenntartani egy
(re)szocializációs törekvéseket erősítő természetes támogató rendszert,
elfogadó, megértő, bátorító kapcsolatokkal.
Egyik ügyfelünk, nevezzük őt Erzsinek,
néhány éve akkor jelent meg ügyfélszolgálatunkon, amikor harmadik gyermekét
várta. Erzsi állami gondozottként nőtt fel, később táncosnő lett, éjszakai
mulatókban dolgozott. Igazi otthonra máig nem talált, kapcsolataiból két
gyermeke született, akik ma gyermekvédelmi intézményekben élnek. Várandósként
mindig kiszolgáltatott volt, hiszen olyankor dolgozni, önálló egzisztenciát
fenntartani nem tudott, aktuális partnereire kellett bíznia magát, akik azonban
erőszakos, bántalmazó férfiak voltak. Első találkozásunkra különös előzmények
után került sor.
Erzsi épp egy alkoholproblémás nőket
kezelő rehabilitációs intézmény lakója volt, ahol férfi látogatójától teherbe
esett. Mivel az intézmény formálisan elfelejtette megtiltani az ott élő nők
szexuális életét, csak azzal az indokkal tudták elbocsátani, hogy megszegte a
házirendet, amennyiben az külső látogatók fogadását csak a közös társalgóban
engedte, a lakók saját szobájában nem. Ezután utcára került, s bár szerette
volna megtartani gyermekét, hajléktalanként inkább az abortuszt választotta,
attól tartva, terhesen ismét egy férfitól válna függővé, aki visszaélhet
helyzetével.
Az elmúlt években Erzsi többször élt
más rehabilitációs intézményekben, mostanában józanul próbál „új életet”
kezdeni. Intézményeken kívül töltött időszakaiban rendszeressé váltak
találkozásaink, esetenként részt vesz nyitott közösségi programjainkon is.
Nemrég életében először legális munkahelyen vállalt munkát, amiről nyilvános
playback-színházi előadásunkon így mesélt:
– Konyhai kisegítő vagyok. Életemben először
most kezdtem el dolgozni. És teljesen hülyén kezdtem el. Palira vettek. Hétről
hétre egyre jobban okosodtam, és észrevettem, hogy kihasználnak. A főnököm –
korábban az éjszakában dolgoztam, táncosnő voltam – nem tudott rólam semmit,
csak annyit, hogy Erzsi vagyok, harminckilenc éves.
A
kollégáim, két csaj, nagyon szemetek voltak velem. Mindent úgy tanultam meg,
hogy lebaszásokat kaptam. Semmiben nem segítettek, és három hónap alatt
rengeteg gonoszságot kaptam tőlük. Én ezt úgy vettem, hogy ’Erzsi, ne sértődj
meg, mert okosodsz!’ Csöndben, alázatosan én ezt kibírtam, és a legvégén most
már ott tartottam, hogy – képzeljétek el – patyolattisztaság volt az üzletben,
pedig előtte tök koszos volt az egész.
Észrevettem,
hogy elárul a főnök. Észrevettem, hogy a nappali világban hogy gondolkodnak az
emberek. Teljesen megdöbbentem, mert az éjszakai világban úgy van, hogy a
bűnözők belemondják a frankót az arcomba. Teljesen megdöbbentem, mert olyan
vagyok, mint egy kislány, harminckilenc évesen, aki most jött ki az
iskolapadból, pattogok, mint a gumilabda, tiszta bolondnak néznek. Vissza is
kaptam, hogy ’bolond ez a lány’.
A nappali
emberek, nem korrektül, kibeszélik egymást, és amikor ott van a másik ember,
akkor így belejópofáskodnak az arcába. Moziztam végig, hogy ’Úristen, ez a
nappali világ ennyire gáz?’ Én a szállón mindig elmesélem a szociális
munkásoknak, hogy ez milyen égő!
Most
felmondtam 22-ével, mert volt az egyik csaj, akivel hiába voltam kedves, nagyon
megalázó volt a viselkedése, és nem bírta elviselni, hogy nagyon precízen
dolgozok, meg hogy kedves vagyok hozzá. Egy héttel ezelőtt, tök fájt a lában,
bementem a vécébe, levettem a fáslimat, egy perc múlva lejárt a munkaidőm, és
én mindent precízen csinálok, előtte betettem a salátát a helyére. Kint kérdezi
a főnököm, hogy miért nem tudja bezárni a hűtőajtót, erre a csaj azt mondja, az
a ’bolond geci’ csinálta, aki szerinte én vagyok. Na, akkor én fölálltam,
beszédültem, elsötétült minden, és akkor – mondom – én most megyek ki! Előjött
a régi Erzsi, a primitív. Kirohantam, remegtem: – ’Valamit csinálj, mert le
fogom ütni a gecibe!’ Amikor ezt a szót kimondtam, azt gondoltam: ’Úristen,
előjött a régi Erzsi!’
És mondja
a főnök: - ’Oldjátok meg!’
’Ja,
oldjuk meg?’ – akkor én meg azt éreztem, hogy ha ennyire leszarta az én
munkámat, akkor állapodjunk meg, akkor kérem vissza a harmincezer forintot,
mert annyira rafinált volt, hogy letétbe kellett tennem, nagyon kihasznált.
Mondtam neki, hogy ha te főnök létedre nem tudod azt csinálni, hogy azt mondod
ennek a nőnek, állítsa le magát, akkor én nem akarok itt dolgozni.
És nekem
nagyon fáj, hogy a szívemet-lelkemet kitettem, nagyon sok megaláztatásban volt
részem, és erre ő elfordította a fejét, és azt mondta, ’Oldjátok meg!’, ennyire
nem számítottam neki.
Nézőpontok
Hetedik
feljegyzés: józan és nem józan nézőpontok kölcsönös megismerése – A Józan
Babák Klub Playback-színháza kezdetektől vegyes társulat, abban az értelemben,
hogy a szociális szolgáltatói működésben sorstárs-segítőként, ügyfélként vagy
professzionális segítőként jelen lévő emberek egyaránt részt vesznek benne.
Ahogy már láttuk a klubterápiás elveknél, a közreműködők között nincs
hierarchikus viszonyrendszer, eredendően egyenlők, és valamennyiük értékrendje,
tapasztalati háttere, világlátása érvényes. Egy addiktológiai szolgáltatás
számára természetesen igen előnyös, ha a droghasználatban érintett emberek és a
segítők mélyrehatóan megismertetik saját és megismerik egymás mindennapos
örömeit, problémáit, életvezetését – a józanság megtartása vagy a „nappali
emberek” közé való beilleszkedés nehézségeitől a szakmai, hivatásbeli kihívások
kezeléséig.
Egyik jelentős droghasználói múlttal
rendelkező, majd a Józan Babák Klubban hivatásos segítővé vált társulati tagunk,
fiktív keresztnévvel, 2011-ben így nyilatkozott:
„Hosszú éveken keresztül voltam heroinista,
alkoholista és gyógyszerfüggő. Mindent magamba tömtem, amitől kábulni lehetett,
és nem volt megállás, elképzelni nem tudod, milyen mélyre jutottam” – kezd bele
Péter a történetébe, miközben jó mélyen szívja a cigarettát. „Többször is
megpróbáltam leállni, negyedszerre sikerült: 2008 ősze óta tiszta vagyok. Az
utolsó rehabilitációmon találkoztam az improvizációs elemeket is alkalmazó
érzésszínházzal, ami nagy hatással volt rám, mert a színpadon a saját
érzéseimet addig nem tapasztalt módon mutathattam meg, saját asszociációimat,
indulataimat, ötleteimet felhasználva, azokkal nem rombolva, hanem alkotva.
Úgyhogy, amikor kijöttem a rehabról, Budapestre, a Megállóba kerülve,
csatlakoztam az ottani színházi csapathoz is, és részt vettem minden színházzal
kapcsolatos eseményen. Ekkor, a Megállóban találkoztam a Józan Babák Klub
Playback-színházával, akik vendégként néha rögtönzéses jelenetekből álló
színházi előadásokat tartottak. Nagy hatással voltak rám, elhatároztam, hogy
elmegyek egy tréningjükre, és ha belemennek, csatlakozom hozzájuk. Ez másfél
éve volt, azóta jártam több tréningen, állandó szereplő lettem, több tucat
előadáson vettem részt, nem engedtem el őket, és nincsenek is ilyen terveim” –
teszi hozzá mosolyogva Péter. Közben újabb cigarettára gyújt egy józsefvárosi,
Baross utcai bérház földszinti gangján, a társulat bázisán, ahová most próbára
érkezett. A cigi maradt, minden mástól megszabadult. A speciális színház
célokat, barátokat, szerelmet adott neki, nyitottabb, önmagát vállaló, szeretni
és becsülni tudó emberré vált. „Anyag nélkül szükségem volt arra, hogy
történjen valami bizsergető, izgalmas, amivel a szabadidőmet is kitölthetem.
Számomra igazi adrenalinbomba rögtönözni, az előre írt és megtanult szöveg
biztonsága nélkül kiállni a színpadra. Feldob, hogy nem tudom, mi fog történni
a következő pillanatban. Ez az ’itt és most’, az adott pillanatban létezni,
utánozhatatlan” – mondja Péter. Számomra csaknem hihetetlen, hogy harmóniát és
kiegyensúlyozottságot sugárzó interjúalanyom józanná vált drogfüggőnek vallja
magát, aki valaha autókat tört fel, hajléktalanként élt, és megesett, hogy
kukákban keresett ételt.
(Nagy
Melinda 2011)
Társunk azóta szociális gondozóként szociális
szakmai végzettséget szerzett, ma egy hajléktalanszállón dolgozik. Társulati
működésén keresztül, próbákon elmesélt történeteiből megismerhettük
drogkarrierje állomásait, egykori hajléktalanná válását, családalapítási
kísérletét, droghasználóként és józanul gyakorolt apaszerepét és így tovább.
Másik társunktól azt tudtuk meg,
milyen az ő konzervatív, felső középosztálybeli élete, az ahhoz tartozó
elismertebb társadalmi kapcsolatok kimértebb világával. Más megosztotta, milyen
volt orvosként megtapasztalnia egyes drogok hatásait, és ebből milyen személyes
következtetései származtak, amiket később a gyógyításban is érvényesíthetett.
Megint más fiatalkori droghasználata, majd Istenhez való megtérése történetét
beszélte el. És így tovább, élettörténetek sokaságán keresztül.
Mintha egy efféle, többrétű
közösségnek lenne a karikatúrája, amit Hérodotosz (1988) ír régi perzsák
szokásairól: „…a legfontosabb dolgokról
viszont részegen szoktak tanácskozni. Amit tanácskozás közben helyeseltek, másnap
józan fővel újból fölveti a házigazda, akinél összejöttek tanácskozni. Ha
józanul is helyeslik, aszerint járnak el, ha pedig helytelenítik, elvetik.
Amiről viszont előzőleg józanul tanácskoztak, azt részegen újból
végigtárgyalják.”
Ha ilyen módon nem is szükséges
mindenkinek ismernie a józanság és a részegség nézőpontjait, azt egy közösség
erényének és gazdagságának szeretném tekinteni, ha abban egy-egy kérdést
eredendően józan, szociális droghasználó, már józanná vált egykori használó,
vagy a droghasználat világát segítőként megismerő emberek együtt tárgyalnak
meg, többféle „hozott” nézőpontot, értékrendet, világnézetet képviselve.
Nyolcadik feljegyzés: trauma – Egy saját élmények megosztásával foglalkozó közösségben óhatatlanul megjelennek traumákról szóló történetek – kivált, ha a résztvevők között droghasználó emberek és droghasználók hozzátartozói is jelen vannak. Ilyen körben számítani kell arra, hogy a résztvevőket az átlag populációhoz képest több lelki probléma, extrém konfliktusok emléke, szexuális abúzusélmény és más, veszélyeztető esemény története terheli, amelyeket itt nyilvánossá tehetnek.
Nyolcadik feljegyzés: trauma – Egy saját élmények megosztásával foglalkozó közösségben óhatatlanul megjelennek traumákról szóló történetek – kivált, ha a résztvevők között droghasználó emberek és droghasználók hozzátartozói is jelen vannak. Ilyen körben számítani kell arra, hogy a résztvevőket az átlag populációhoz képest több lelki probléma, extrém konfliktusok emléke, szexuális abúzusélmény és más, veszélyeztető esemény története terheli, amelyeket itt nyilvánossá tehetnek.
A playback-színház alkalmas arra, hogy
a néző akár felidézze, majd a színpadon megelevenedni lássa traumatikus
emlékeit. Ez a folyamat természetesen csak akkor járhat kedvező hatással, ha a
mesélő önkéntesen jelentkezik, vagyis semmiképpen nem szabad kívülről arra
ösztönözni, hogy idejekorán vigye a közösség elé számára fájdalmas élményét,
vagy abból olyan részleteket, amelyeket nem szeretne megosztani.
A playback-színház nem helyettesíti a
traumatikus élmény egyéni feldolgozását – de hasznos eszköz lehet olyan trauma
elbeszélésére, amelyet elszenvedője elég biztonságosan képes kezelni ahhoz, és
megérett benne arra, hogy másokkal megossza. A „titok” ilyenfajta feloldása, ha
a színházi közeg megfelelően reagál rá, a mesélő számára elfogadást, nyugalmat,
megkönnyebbülést, megbékélést hozhat, és érzékeltetheti vele az élmény
kezeléséhez szükséges alkalmasságát, kompetenciáját.
Kilencedik
feljegyzés: normalitás – A traumatizáló események jellemzően nem
hasonlítanak a mindennapokban átélhető eseményekhez, azoknál többnyire
váratlanabbak, erőteljesebbek, netán erőszakosabbak. Ennélfogva nem is szoktuk
normálisnak, magyarul szabványosnak tekinteni azokat. Egy addiktológiai ellátás
programjaiban ugyanakkor sokan jelennek meg, akiknek az élettörténete mintha
ilyen traumatizáló, nem normális események sorozatából tevődne össze. Az
önmagukat drog- vagy alkoholfüggőnek tekintő emberek, akik sok traumatikus
élményt éltek meg, önsegítő csoportjaikban a nem függő embereket néha úgy is
nevezik, a „normik”, minthogy azok életformája a sajátjukénál szabványosabbnak
látszik.
Tizedik
feljegyzés: kánon – Playback-színházunk egyik célját úgy is
megfogalmazhatjuk, hogy abban a „nappali emberek” és az „éjszakai emberek”, a
„normik” és a „függők” részint kölcsönösen megismerhetik egymás történeteit,
nézőpontjait, részint a színházi játék együttműködésében „itt és most” zajló
közös cselekvéssé alakíthatják azokat. A jelen idejű együttesség a másként
tulajdonságok, szokások, betegségek és egyebek szerint csoportokra osztott
emberek osztatlan közös történetét hozzák létre, amihez mindenki csatlakozhat.
Gyermekvédelem
Tizenegyedik
feljegyzés: Szegletkő Gyermekotthon – Néhány éve a már idézett
addiktológiai sorozatomban jelent meg egy cikk a kiskorúak[i]
magyarországi ellátásáról.
2007. január 11., Magyar Narancs: „’Full’
eredmény, hogy ez a ház ma áll és működik – fogalmaz Laczkó Mihály atya, az
Alsónémedi határában fekvő Szegletkő Gyermekotthon vezetője. A fiatal katolikus
pap előbb hat évig a Pest megyei település plébánosa volt, addiktológiai
konzultáns diplomát szerzett. Az ezredforduló körül fogott hozzá egy
droghasználó gyerekeket és serdülőket fogadó otthon szervezéséhez. –Pár éve egy
szakállamtitkár azt mondta, legyen ez az alsónémedi intézmény egy
modellkísérlet, hogyan lehet megoldani a nem állami gondozott szerhasználó
gyerekek rehabilitációját. Négy-öt évig működik, majd a tapasztalatok alapján
kidolgozzák az ellátási forma jogi és finanszírozási szabályait. Készítettem
egy tervet, de az illetékesek letolták az asztalról, hogy nincs elég pénz. Az
állami gondozáson kívül élő szerhasználóknak azóta sincs terápiás jellegű
rehabilitációjuk.”
Az
alsónémedi otthon, ha addiktológiai profilú intézményként nem, a gyermekvédelmi
rendszer speciális otthonaként mégis megnyílhatott. Magyarországon ugyanis a
gyermekvédelem az egyetlen, amelynek kötelezettsége a kiskorúak ellátása, ha
azok esetenként szerfogyasztók is. A Szegletkő tavaly február 1-jétől működik,
jelentős részben a váci egyházmegye befektetésével. Tavasszal tizenhat fiú
költözött be, tizenkét és tizennyolc év közöttiek. Azelőtt mindannyian állami
gondoskodásban voltak: vagy tíz-tizenkét lakóval működő „lakásotthonban”, vagy
negyven főig üzemelő „gyermekotthonban” laktak, ahol azonban disszociális
magatartásukkal, alkoholizálásukkal, tiltott droghasználatukkal nem volt
maradásuk. Most a Szegletkő négyszobás épületében és a körülötte lévő tanyán
töltik idejüket. „Legtöbbjüknek az első napokban sokkoló a rendszeretet és a
tanyasi ‚feeling’. Tartunk disznót, kecskét, sehol egy villamos, nincsenek
szomszédok, semmilyen nagyvárosi impulzus nem éri őket. Szabott ideje van a
felkelésnek, tanulásnak, munkának. Volt, aki olyan részegen vagy szétszívott
fejjel érkezett, hogy azt se tudta, merre van arccal. Itt azonban nem jut
droghoz” – jellemzi a kezdetet Mihály atya. (…)
„A rend
fenntartása egyszerű eszközzel történik: következetességgel. Magam abszolút
mértékben konfrontálódom a fiúkkal, szembemegyek velük, és ettől nem félek. Nem
nézem el, amit másutt talán igen, hogy bejön cuccosan, vagy akkor érkezik meg,
amikor akar. Vagy itt van, és változtatni akar, vagy ez nem az ő helye. Igaz,
nincs más választása, mert visszahozzák. Szökésben baromságokat csinál, és
előbb-utóbb úgyis megérzi, hogy bármennyire is kemény, ez az egyetlen hely,
ahol befogadják és elfogadják őt. Sehol máshol – vázolja a lehetőségeket Mihály
atya. – A gyerek azt nézi, meddig mehet el, én pedig közlöm.” A hatás főként a
felnőtt személy hitelén múlik, mivel egy gyerekvédő hagyományos eszköztára
korlátozott: a kiskorút eltilthatja a jutalomprogramoktól, megvonhatja a
kimenőjét.
A világos
elveket persze, bentlakásos intézményről lévén szó, napi huszonnégy órában kell
képviselni, olyan tizenévesek között, akik vezető tünete a disszociális
magatartászavar. „Másutt hasonló házakat végül kommandósok ürítettek ki, amikor
a neveltek és a személyzet összeakaszkodott, és közelharc alakult ki. Mi
megvagyunk, még ha a munkatársak a nyitás óta eltelt kilenc hónap alatt csaknem
ki is cserélődtek. Ez égetős munka. Sokat számít, hogy jelenlegi kollégáim egy
része leállt szenvedélybeteg. S én sem vagyok különb náluk: egykor nagyon durva
kamaszéletet éltem. Voltak periódusaim, amikor inkább ittam, ha ahhoz jutottam
hozzá. Ők legfeljebb más szereket is használnak. Nekem az volt a szerencsém,
hogy volt egy nagyon jó mikrokörnyezetem, a család. Aztán ez a kamaszlétem
elmúlt, de a fiúkkal beszélgetve a saját életem példáit mesélhetem, a saját egykori
küzdelmeimet” – mondja Mihály atya.
(Oberth
József 2007a)
Tizenkettedik
feljegyzés: „Jézusom!” – A Szegletkő Gyermekotthonról szóló szöveget
azért is másoltam ide, mert azt olvasva nem az a benyomás alakul ki, hogy ezek
a speciális nevelési szükségletűnek nevezett fiúk épp a playback-színház iránt
érdeklődhetnének, sokkal inkább el lehet őket képzelni valamilyen küzdősport
gyakorlása közben, ha józanabb programokban gondolkodunk. Viszont pontosan ez
az ellentmondás volt az, ami miatt úgy gondoltam, érdemes lenne előadásokat
tartani náluk a Józan Babák Klub Playback-színházával.
Első alkalommal 2009 februárjában
léptünk fel a gyermekotthon tágas ebédlőjében, amikor magam voltam a
játékmester, másodszor májusban, Parádi József vezetésével. Emlékszem, ahogy
utóbbi esetben a helyszínre értünk és Parádi meglátta a közönséget, tizenöt
serdülő fiút, akik az ebédlő oldalfalánál elhelyezett kanapékon hevertek, ahogy
a kamaszok szét tudnak folyni, önkéntelenül ezt mondta: „Jézusom! Itt fogunk fellépni?” Aztán valahogy a nézők mégis erőt
merítettek, mesélni kezdtek, sőt a nevelők közül is bekapcsolódtak, a színészek
kellően élénkek voltak, hogy lekössék mindenki figyelmét, végül egy
kifogástalan másfél órás előadásunk kerekedett.
Tizenharmadik
feljegyzés: 10 perc – A playback-színházi előadások sikere némi
meglepetést okozott, lévén az otthon lakói kilencven percen át nem szoktak egy
helyben, figyelemmel megmaradni. A nevelők között volt, aki úgy vélte, ha ez a
színház ilyen hatást gyakorol, akkor külső programként célszerű lesz
előadásokat látogatni a fiúkkal. Így 2009 őszétől előbb a Józan Babák Klub
józsefvárosi termében, később a Tűzraktér nevű szórakozóhelyen és kulturális
befogadó térben havi, majd heti rendszerességgel felkeresték előadásainkat.
Csillag György nevelő 2011 tavaszán erről így nyilatkozott:
Általában az a képlet, hogy a gyerek a drogok
miatt elad mindent, de az sem ritka, hogy meg is veri a családtagokat, ezért
kerülnek ide. Nehéz lekötni a figyelmüket, korábban maximum 10 percig voltak képesek
koncentrálni, gyakorlatilag most tanulnak meg írni és olvasni is. Amióta
playback-színházba járunk velük, sokat javultak a tanulási képességeik,
hosszabb ideig tudnak koncentrálni, és már az érzelmeikről is tudnak
kommunikálni. Többségük, amikor hozzánk került, azt sem tudta, milyen szavakkal
lehet érzelmeket kifejezni, mit jelent például az öröm, a bánat, a fájdalom.
Speciális nevelést igénylő gyerekek, „speckók”, ezt mondják ki hivatalosan
rájuk, mielőtt hozzánk kerülnek. Addigra már olyan hihetetlen lelki fájdalmakon
vannak túl, mint más egész életében. Már fáj nekik a létezés, a felébredés
reggel, mert tudják, hogy az egész napjuk rossz lesz. Nem kellettek a
családnak, nem foglalkoztak velük vagy ’bután’ szerették, inkább bántották
őket.
(Nagy Melinda
2011)
Tizennegyedik
feljegyzés: Kavicsok – A Tűzraktérben minden pénteken tíz-tizenöt
fiú vett részt a Józan Babák Klub előadásain, amelyeket a társulat és a
közönség bevonásával tartott nyitókörök (Ki hogy van, milyen kedvvel érkezett?)
és közös zenélések előztek meg, főleg dobok és ritmushangszerek használatával,
majd a program végén egy órán át nyitott színházi próbát tartottunk, amit közös
zárókör követett. A gyermekotthon lakói így rendszeresen próbálni kezdtek, míg
négyen 2010 szeptemberében egy hétvégi húszórás színháztréningünkön is részt
vettek, melynek zárásaként, Boros Csilla játékmester közreműködésével, előadást
tartottak.
November 20-án, a Gyermekjogi
Világnapon, a Tűzraktérben ismét közös előadáson szerepeltünk négy színész
fiúval, immár egy nyilvános rendezvényen. 2011 tavaszára aztán felmerült a
társulatalapítás igénye, és Kavicsok néven létrejött a Szegletkő Gyermekotthon
playback-színházi alakulata. 2011. március 31-én az Esélykert (Erzsébetvárosi
Közösségi Ház), április 7-én a PreventArt drogmegelőzési rendezvényén
(Angyalföldi József Attila Művelődési Központ) még magam voltam a játékmester,
azután ezt a szerepet Csillag György nevelő vette át, és onnantól a Szegletkő
önálló előadásokat tudott tartani. Azóta több tucat alkalommal léptek fel
gyermekotthonokban, hajléktalanszállókon, egyetemeken, ifjúsági klubokban,
mostanában legtöbbször a józsefvárosi Védőhálóban, egy katolikus ifjúsági
szervezet klubhelyiségében.
Erőszakmentesség
és morális készség
Tizenötödik
feljegyzés: speciális szükséglet – A Szegletkő Gyermekotthon lakóiról
– a Kavicsok fellépésein – a nézők nem mindig tudják, kik is ők valójában?
Igaz, ha valaki úgy konferálná fel a társulatot, mint speciális nevelési
szükségletű fiúk csoportja, azzal valójában nem sokat mondana. A gyermekvédelmi
törvény ugyanis a speciális szükségletet azzal alapozza meg, hogy felállítja a
„disszociális” kiskorú kategóriáját, ami – a jogszabály szövege szerint –
utalhat az érintett droghasználatára, kriminális viselkedésére, antiszociális magatartászavarára,
vagy ezek valamilyen kombinációjára.
Ha mégis szeretnénk utánajárni, kik
azok a serdülők, akik playback-színházat játszanak, jelenleg a következőt
találjuk. A lakók (2013 őszén 15 fő) átlagos életkora 16 év (13 és 18 év
között). Az életkorhoz mérten 2 évvel (0 és 3 év között) vannak lemaradva
iskolai tanulmányaikban, amit azonban nem értelmi akadályozottság okoz.
Kétharmad részük használt már pentakristályt[ii],
marihuánát és szintetikus kannabinoidot. A legérdekesebbnek az tűnik, hogy a lakók
közül 12 fő egy vagy több olyan viselkedészavar diagnózisával rendelkezik
(elsősorban F91: magatartási zavarok változataiból), amely fenyegető, harcias,
erőszakos cselekményeket foglal magába, vagy súlyos szociális normaszegéseket.
Tizenhatodik
feljegyzés: kooperációs kihívás – Fenti kép alapján nehéz lenne
feltételezni, hogy ugyanezek a fiúk egy playback-színházi előadás másfél
órájában vagy egy hétvégi tréning húsz (!) órájában folyamatos figyelemmel
kísérik más emberek történeteit, azokba beleélik magukat, majd
felhasználásukkal a színpadon hangulatképeket, jeleneteket improvizálnak.
Mégis, saját tapasztalataim évek óta – a Szegletkő más és más összetételű
csoportjaival – ezt a feltételezést igazolják.
Bár az egyéni tapasztalatszerzést és
az abból való következtetést magam érvényes eljárásnak tekintem, nem árt, ha az
így születő eredményeket külső megfigyelők is ellenőrzik, ezért – a Józan Babák
Klub megrendelésére – napjainkban két független kutatás is foglalkozik a
speciális szükségletű fiúk színházi részvételével. Ezek közül most egy
videóanalízis előzetes összefoglalóját idézem.
A vizsgálatot végzők a Józan Babák
Klub négy, 2012-ben tartott hétvégi színháztréningjének videófelvételeiből
választottak ki bemelegítő játékokat, valamint szobor-technikát ábrázoló
részleteket. A bemelegítésekben a Józan Babák Klub társulatának tagjai és a
Szegletkő Gyermekotthon nevelői közül 15 felnőtt, továbbá a gyermekotthonból
4-6 lakó vett részt, míg az elemzett szobrokat a fiúk mutatták be. A videók
elemzése kockáról kockára történt.
Jelen beszámolónkban a playback-színházi
foglalkozások deviáns gyerekek viselkedésre gyakorolt hatását vizsgáltuk meg.
Eredményeink alapján ezek a rendszeres alkalmak számos szinten hasznosak a
résztvevő gyerekek számára és olyan kooperatív, kommunikációs és énkifejezést
segítő készségeket fejlesztenek, amelyek a mindennapi élet során is hasznosak
lehetnek számukra, és segíthetik őket halmozottan hátrányos életkörülményeik
leküzdésében és az előrejutásban.
Fontosnak
tartjuk hangsúlyozni: annak ellenére, hogy a vizsgálatban részt vevő fiatalok
egytől-egyig deviáns, magatartásproblémákkal küzdő fiatalok, az agresszió vagy
a destruktív viselkedés egyetlen (!) esetben sem volt rájuk jellemző. Ez a
figyelemre méltó tény erősen alátámasztja azt a megfigyelést, hogy a puszta
odafigyelés és a feszültség- és agressziómentes, támogató környezet önmagában
képes pozitív hatást gyakorolni még a kiemelkedően problémás fiatalok
viselkedésére is.
A
playback-foglalkozások azonban az elfogadó légkör mellett további,
határozottabban körvonalazható készségeket is fejlesztenek a kooperáció és a
kommunikáció területén. A playback-foglalkozások során a kiélezetten kooperatív
színházi helyzetek természetes módon vezetik rá a gyerekeket a proszociális és
együttműködő viselkedések működésére. A résztvevők azonnali visszajelzést
kapnak viselkedésük következményeire, egyrészt a jelenet további résztvevőitől,
másrészt a nézőktől. A folyékony szobor és a további playback-technikák
gyakorlati módon vezetnek rá a helyes viselkedésre, mert odafigyelés és
együttműködés nélkül megvalósíthatatlanok.
Az így
szerzett gyakorlati tapasztalatokat a nézők verbális visszajelzései tovább
árnyalják, így a folyamati és az utólagos verbális visszajelzés erős emlékké
formálja a playback-jelenet során szerzett pozitív tapasztalatokat és segíti
azok rögzülését.
A
playback-színház olyan alternatív lehetőségeket mutat fel, amely a konfliktusok
agressziómentes kezelését segíti elő. A résztvevők biztosabbá válnak az
interakciók fogadásában és kezdeményezésében, erre utal a bemelegítő
foglalkozásban megfigyelhető kezdeményezések növekvő száma és az interakciók
célszemélyeinek bővülő köre is. A playback-jelenetekre jellemző, hogy egyszerre
kell expresszíven megnyilatkozni és odafigyelni a másikra. Ez a jellegzetesség
a mindennapi konfliktushelyzetekben is gyakran megjelenik, ugyanakkor
gyakorlására, a kooperációs kihívás megszokására kevés lehetőség nyílik egy
intézetben nevelt fiatal életében. A playback-jelenetek módot adnak ezen
érzelmileg és kognitív szinten is kihívást jelentő helyzetek gyakorlására.
(Kaló–Kertész–Vida
2012)
Tizenhetedik
feljegyzés: morális készség – A Szegletkő Gyermekotthonban élő fiúk a
Józan Babák Klubban 2010 óta időszakosan ügyfélszolgálati szociális szakmai
gyakorlatokon, illetve olyan anonim esetmegbeszéléseken vesznek részt,
amelyeken munkatársaimmal egy-egy krízishelyzet kezelését tárgyaljuk. (A
megbeszélések rendszeresen playback-színházi ábrázolásban végződnek.)
Korán feltűnt, hogy a fiúk saját
élettapasztalataikra, empátiájukra és morális érzékükre hagyatkozva
magabiztosan képesek eligazodni olykor gyakorlott segítők számára is kihívást
jelentő helyzetekben, amilyen például egy-egy bonyolult gyermekelhelyezési ügy
lehet. Napjainkban ezeket az adott történetekben „Mi helyes?” kérdésekre,
vagyis az erkölcsileg értékelhető választások során adott feleleteiket
elemezzük.
Anélkül, hogy elébe mennék majdani
kutatási beszámolónknak, előre jelezhetem: erkölcsi, emberi, szociális
kérdésekben sokan közülük épp annyira otthonosak, mint korosztályuk legtöbb
tagja.
Más
barátainkról
Tizennyolcadik
feljegyzés: közös játék – A Józan Babák Klub Playback-színháza
addiktológiáktól börtönökig sokfelé járt eddig eltelt lassan hat éve alatt. Úgy
vélem, programjaink közül főként azokat érdemes kiemelnem, amelyekben
lehetőségünk nyílt a közönséggel közös színpadi játékra. A Szegletkő
Gyermekotthonban alakult Kavicsok társulata is ilyen együttlétek nyomán jött
létre, majd vált önálló csoporttá.
Hajléktalanszállókon tartott tréningjeink,
színházklubokba foglalt nyitott próbáink résztvevői közül többen voltak,
akikkel közösen játszhattunk, akár a befogadó BMSzKI intézményeiben, akár
hajléktalan alkotók művészeti fesztiválján, díjátadó ünnepségén. Vagy épp
értelmileg középsúlyos mértékben akadályozott fiatalokkal, akik a Magmakamra
Műhelyben többféle művészeti ágban alkotnak, s a jelen könyvünk borítóján
látható szobrot is ők készítették. Legújabb játszótársaink pedig Józsefváros
Magdolna-negyedében élő 9-10 éves gyerekek, akik 2013 őszén, néhány hete
mutatkoztak be a Józan Babák Klub színpadán.
Tizenkilencedik
feljegyzés: szabadság – Egy efféle fejezet végén jogos megkérdezni,
minek is örülünk az életben, mi inspirál bennünket, ha a mindennapokban folyton
folyvást saját és mások addiktív, szociális, lelki, értelmi és más problémáival
találkozunk, azok kezelésével foglalkozunk? Csak remélem, hogy hozzám hasonlóan
a Józan Babák Klub Playback-színházának tagjai és más színpadi társaink is
egyetértenek Konrád György válaszával: „Az
emberi méltóság titka: nevetni tudás az akadályokon. Ezeket, ha túl komolyan
veszem, fölértékelem és túlerőhöz juttatom. A szabad ember rögtönöz,
közelségében várjuk, hogy jöjjön a váratlan, kíváncsiak vagyunk, hogy most mi
következik, várjuk az élet vidám győzelmét a köznapi agónia felett.”
Irodalom
1. Elekes Zsuzsanna – Nyírády Adrienn (2007): A problémás drogfogyasztás elterjedtségének becslése fogás-visszafogás módszerrel. In: Addiktológia. 2007. 2. 97-112. p.
2. Hérodotosz (1988): Perzsa szokások I 131-140. In: Görög történetírók. Hérodotosz történeti könyvei. Karsay Orsolya fordítása. Európa Könyvkiadó. 58. p.
3. Horváth Szabolcs (2003): Szocioterápiás szakmai irányelvek. In: Magyar Pszichiátriai Társaság terápiás irányelvei. Lélekben Otthon Kft. 404-405. p.
4. Kaló Zsuzsa – Kertész Máté – Vida Péter (2012): A playback-színház hatásvizsgálata a viselkedéses változások tükrében - beszámoló a TÁMOP-5.2.5/B-10/1-2010-0099 „Anyukám világa” című projekt keretében végzett kutatási részfeladatról. Kézirat.
5. Konrád György (2013): A szabadság paradoxonai. In: Élet és Irodalom. LVII. évfolyam, 42. szám. 13. p.
6. Nagy Melinda (2011): „Láttam a fiún, megértette, mit jelent, ha megszúrunk valakit” – a Józan Babák Klub és a Kavicsok playback-színházi társulatairól. In: Gyermekvállalás és droghasználat. Magyar Emberi Jogvédő Központ – Józan Babák Klub. 148. p.
Link: http://jozanbabakplayback.blogspot.hu/p/irodalom.html (letöltés: 2013. 12. 02.)
7. Nemzeti Drog Fókuszpont (2013): Magyarország – 2013-as éves jelentés az EMCDDA számára.
Link: http://drogfokuszpont.hu/wp-content/uploads/EMCDDA_jelentes_2013_HU1.pdf (letöltés: 2013. 12. 02.)
8. Oberth József (2006): Józan Babák – Tagadó mód. In: Magyar Narancs. 18. évfolyam, 44. szám (2006. 11. 02.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lokal/jozan_babak_tagado_mod-66210 (letöltés: 2013. 12. 02.)
9. Oberth József (2007a): Védelmi hiba. In: Magyar Narancs. 19. évfolyam, 1. szám (2007. 01. 11.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lelek/a_drog_es_a_kiskoruak_vedelmi_hiba-66583 (letöltés: 2013. 12. 02.)
10. Oberth József (2007b): Tükör által világosan. In: Magyar Narancs. 19. évfolyam, 21. szám (2007. 05. 24.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lelek/playback_szinhaz_tukor_altal_vilagosan-67156 (letöltés: 2013. 12. 02.)
11. Sebeők János (1988): Médium. Szépirodalmi Könyvkiadó. Budapest. 45. p.
1. Elekes Zsuzsanna – Nyírády Adrienn (2007): A problémás drogfogyasztás elterjedtségének becslése fogás-visszafogás módszerrel. In: Addiktológia. 2007. 2. 97-112. p.
2. Hérodotosz (1988): Perzsa szokások I 131-140. In: Görög történetírók. Hérodotosz történeti könyvei. Karsay Orsolya fordítása. Európa Könyvkiadó. 58. p.
3. Horváth Szabolcs (2003): Szocioterápiás szakmai irányelvek. In: Magyar Pszichiátriai Társaság terápiás irányelvei. Lélekben Otthon Kft. 404-405. p.
4. Kaló Zsuzsa – Kertész Máté – Vida Péter (2012): A playback-színház hatásvizsgálata a viselkedéses változások tükrében - beszámoló a TÁMOP-5.2.5/B-10/1-2010-0099 „Anyukám világa” című projekt keretében végzett kutatási részfeladatról. Kézirat.
5. Konrád György (2013): A szabadság paradoxonai. In: Élet és Irodalom. LVII. évfolyam, 42. szám. 13. p.
6. Nagy Melinda (2011): „Láttam a fiún, megértette, mit jelent, ha megszúrunk valakit” – a Józan Babák Klub és a Kavicsok playback-színházi társulatairól. In: Gyermekvállalás és droghasználat. Magyar Emberi Jogvédő Központ – Józan Babák Klub. 148. p.
Link: http://jozanbabakplayback.blogspot.hu/p/irodalom.html (letöltés: 2013. 12. 02.)
7. Nemzeti Drog Fókuszpont (2013): Magyarország – 2013-as éves jelentés az EMCDDA számára.
Link: http://drogfokuszpont.hu/wp-content/uploads/EMCDDA_jelentes_2013_HU1.pdf (letöltés: 2013. 12. 02.)
8. Oberth József (2006): Józan Babák – Tagadó mód. In: Magyar Narancs. 18. évfolyam, 44. szám (2006. 11. 02.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lokal/jozan_babak_tagado_mod-66210 (letöltés: 2013. 12. 02.)
9. Oberth József (2007a): Védelmi hiba. In: Magyar Narancs. 19. évfolyam, 1. szám (2007. 01. 11.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lelek/a_drog_es_a_kiskoruak_vedelmi_hiba-66583 (letöltés: 2013. 12. 02.)
10. Oberth József (2007b): Tükör által világosan. In: Magyar Narancs. 19. évfolyam, 21. szám (2007. 05. 24.).
Link: http://magyarnarancs.hu/lelek/playback_szinhaz_tukor_altal_vilagosan-67156 (letöltés: 2013. 12. 02.)
11. Sebeők János (1988): Médium. Szépirodalmi Könyvkiadó. Budapest. 45. p.
[i] Kiskorúnak
a 0-18 éves korosztály tagjait nevezzük, a gyakran tévesen alkalmazott
„fiatalkorú” kifejezés csak a büntetőjogban létezik.
[ii] A
pentakristály elnevezés feltehetően a pentedron, szintetikus katinon
származékra utal. A pentakristály terjedéséről lásd: 2012-es éves jelentés
(Nemzeti Drogfókuszpont, 2013)!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése